Tijd voor meer resultaat?

Al ruim twintig jaar werk ik bij technische bedrijven in verschillende sectoren. Er is een opvallend verschil zichtbaar in het soort bedrijven dat ik tegen kom.

Er zijn organisaties die er in slagen te leveren wat hun klanten vragen. Ze doen wat is afgesproken en vaak zelfs meer dan dat. De klanttevredenheid is hoog en de financiële resultaten zijn mooi.

Daarnaast zijn er bedrijven of afdelingen, die in hetzelfde technische vakgebied of markt opereren, maar er niet in slagen betrouwbaar te leveren. Zij halen de afgesproken planningen niet en komen afspraken niet na. Klanten van deze bedrijven zijn teleurgesteld en de financiële resultaten zijn teleurstellend.

De vraag is: wat is het verschil tussen de twee soorten bedrijven?

Heeft het succesvolle bedrijf wellicht meer kundige medewerkers? Werken ze harder? Of heeft het bedrijf meer middelen te besteden?  Ik zie dat anders. Mijn ervaring is dat resultaat staat of valt met de wijze waarop mensen en middelen worden ingezet en aangestuurd. Een taak in de handen van directie en management.

Veranderen en een succesvolle organisatie worden is mogelijk. Ik heb diverse afdelingen daarin begeleid met aantoonbaar resultaat. Ik heb ook vastgesteld dat voor verandering invulling gegeven moet worden aan een aantal cruciale  voorwaarden.

Veranderen gaat niet vanzelf.

In een succesvol bedrijf veranderen vraagt ander gedrag. Dat besef moet ten volle aanwezig zijn. Veranderen gaat veel verder dan draagvlak bij het management. Een verandering naar succesvol bedrijf veroorzaakt eerst pijn. Bij medewerkers en bij het management zelf.

Heldere taal spreken.

Veranderen gaat over een duidelijke boodschap en helder communiceren. Met een oprechte en integere aanpak. Dat betekent ook het inzetten van directe en expliciete communicatie als dat nodig is.

Onverstoorbaar doorgaan.

Onderweg naar resultaat zijn er hobbels in de weg. Afslagen die zich presenteren. Wegversperringen die opdoemen. Dat vraagt om bijsturing en creatieve oplossingen. Met steeds het doel in het vizier. Onverstoorbaar blijven koersen op de afgesproken resultaten. 

Wat ik geweldig vind om te ervaren is dat iedereen beter gaat functioneren als er zichtbare resultaten zijn. Iedereen wil resultaat neerzetten. Dat is wat voldoening geeft voor medewerkers. Met een hoge klanttevredenheid als uitkomst.

Ik ben Raymond Hollander. Bedrijven zetten mij in als zij resultaat willen behalen.